Friday, October 10, 2008

Ibadat jangan sampai menyukarkan


sumber : UTUSAN


SOALAN:

Ada orang berulang-kali pergi mengerjakan umrah dan ada juga yang setiap tahun walaupun umrah itu memadai dibuat sekali seumur hidup.

Dalam keadaan begini bukankah wang kegunaan umrah itu lebih afdal/ baik disedekahkan kepada fakir miskin atau pun surau/masjid yang pahalanya lebih meluas, berpanjangan dan berterusan kerana ramai orang dapat manfaat berbanding sedekah itu?

JAWAPAN:

Mengikut pandangan Dr. Yusof al-Qaradawi mengenai keperluan mengulangi ibadat umrah bagi mereka yang berkemampuan, beliau jelaskan bahawa dengan ulasan berikut.

Setiap muslim yang mukalaf perlu mengetahui tentang tuntutan yang bersifat fardu dalam Islam ke atasnya, terutama perkara yang berkaitan dengan rukun agama. Pada masa yang sama dia juga mengetahui bahawa ibadat-ibadat sunat jika dilakukan dapat menghampirkan dan mengundang kasih sayang Allah SWT.

Dalam sebuah hadis qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Tiada suatu pun yang dapat mendekatkan hambaku kepada-Ku seperti mana ibadat fardu mendekatkan seseorang itu kepada-Ku (dengan mengerjakan ibadat fardu seseorang itu menjadi lebih dekat kepada Allah ), dan tidaklah seorang pun dari kalangan hambaku yang melakukan amalan sunat sehingga aku menyukainya…" (riwayat al-Bukhari)

Sebelum seseorang hamba ingin melakukan sesuatu maka mestilah dia meletakkan asas syariah dan maqasidnya bagi kelakuannya. Ini amat perlu supaya setiap mukalaf itu dapat menilai keperluan dan kewajaran melakukan sesuatu amalan, termasuklah memahami fiqh awlawiyat (keutamaan).

Pertama: Sesungguhnya Allah tidak akan menerima ibadat sunat selagi mana tidak menunaikan ibadat wajib. Berdasarkan persoalan pertama ini barang siapa menunaikan ibadat haji sunat dan ibadat umrah sunat sedang dia tidak mengeluarkan zakat padahal dia wajib mengeluarkannya maka kedua-dua ibadat itu ditolak dan tidak diterima di sisi Allah SWT.

Ini kerana mereka yang dikurniakan Allah dengan limpahan rezeki yang banyak hendaklah terlebih dahulu membersihkan harta mereka sebelum harta itu digunakan untuk ibadat sunat.

Kedua: Allah SWT tidak akan menerima amalan sunat seseorang itu sekiranya membawa kepada haram. Ini kerana menyelamatkan diri daripada dosa adalah lebih utama daripada mencari pahala sunat. Ini berdasarkan kepada bilangan jemaah yang mengerjakan haji sunat dan umrah sunat yang boleh mengundang kepada masyaqqah (kesukaran), penyakit yang boleh berjangkit mudah merebak.

Sebab itu pengawalan bilangan jemaah perlu ada bagi mengelak perkara yang tidak diingini berlaku, selain memberi peluang kepada yang belum menunaikannya.

Ketiga: Sesungguhnya menahan dan mengawal daripada sebarang fasad (kerosakan sama ada pada diri atau jemaah) adalah lebih utama daripada mengundang kebaikan. Lebih-lebih lagi jika kerosakan itu bersifat umum dan kebaikan itu bersifat khusus.

Keempat: Sesungguhnya pintu-pintu melakukan kebaikan sentiasa terbuka luas. Allah SWT tidak pernah menyempitkan peluang bagi hamba-hambanya melakukan kebajikan serta infak di jalan Allah.

Adapun seorang muslim yang peka dan prihatin kepada mujtamaknya pasti akan menyedari keperluan masyarakatnya. Jika mengulangi haji atau umrah boleh mengundang mudarat kepada jemaah lain, ada cara lain bagi seseorang itu mencari reda Allah dengan memanjangkan limpahan rezeki kepada orang yang lebih memerlukan.

Terdapat banyak hadis yang menggalakkan kita di antaranya sabda baginda daripada Salman bin Amir yang bermaksud: "Sedekah yang sebenarnya ialah sedekah kepada golongan yang miskin dan seterusnya kepada sanak saudara yang memiliki dua kelebihan: sedekah dan silaturahim". (riwayat Ahmad, al-Tarmidzi, al-Nasaie', al-Hakim, )

Berikut adalah nasihat kepada mereka yang cintakan Islam dan yang ikhlas dalam membela nasib ummah:

lMenyumbang kepada sekolah-

sumber : UTUSAN


SOALAN:

Ada orang berulang-kali pergi mengerjakan umrah dan ada juga yang setiap tahun walaupun umrah itu memadai dibuat sekali seumur hidup.

Dalam keadaan begini bukankah wang kegunaan umrah itu lebih afdal/ baik disedekahkan kepada fakir miskin atau pun surau/masjid yang pahalanya lebih meluas, berpanjangan dan berterusan kerana ramai orang dapat manfaat berbanding sedekah itu?

JAWAPAN:

Mengikut pandangan Dr. Yusof al-Qaradawi mengenai keperluan mengulangi ibadat umrah bagi mereka yang berkemampuan, beliau jelaskan bahawa dengan ulasan berikut.

Setiap muslim yang mukalaf perlu mengetahui tentang tuntutan yang bersifat fardu dalam Islam ke atasnya, terutama perkara yang berkaitan dengan rukun agama. Pada masa yang sama dia juga mengetahui bahawa ibadat-ibadat sunat jika dilakukan dapat menghampirkan dan mengundang kasih sayang Allah SWT.

Dalam sebuah hadis qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Tiada suatu pun yang dapat mendekatkan hambaku kepada-Ku seperti mana ibadat fardu mendekatkan seseorang itu kepada-Ku (dengan mengerjakan ibadat fardu seseorang itu menjadi lebih dekat kepada Allah ), dan tidaklah seorang pun dari kalangan hambaku yang melakukan amalan sunat sehingga aku menyukainya…" (riwayat al-Bukhari)

Sebelum seseorang hamba ingin melakukan sesuatu maka mestilah dia meletakkan asas syariah dan maqasidnya bagi kelakuannya. Ini amat perlu supaya setiap mukalaf itu dapat menilai keperluan dan kewajaran melakukan sesuatu amalan, termasuklah memahami fiqh awlawiyat (keutamaan).

Pertama: Sesungguhnya Allah tidak akan menerima ibadat sunat selagi mana tidak menunaikan ibadat wajib. Berdasarkan persoalan pertama ini barang siapa menunaikan ibadat haji sunat dan ibadat umrah sunat sedang dia tidak mengeluarkan zakat padahal dia wajib mengeluarkannya maka kedua-dua ibadat itu ditolak dan tidak diterima di sisi Allah SWT.

Ini kerana mereka yang dikurniakan Allah dengan limpahan rezeki yang banyak hendaklah terlebih dahulu membersihkan harta mereka sebelum harta itu digunakan untuk ibadat sunat.

Kedua: Allah SWT tidak akan menerima amalan sunat seseorang itu sekiranya membawa kepada haram. Ini kerana menyelamatkan diri daripada dosa adalah lebih utama daripada mencari pahala sunat. Ini berdasarkan kepada bilangan jemaah yang mengerjakan haji sunat dan umrah sunat yang boleh mengundang kepada masyaqqah (kesukaran), penyakit yang boleh berjangkit mudah merebak.

Sebab itu pengawalan bilangan jemaah perlu ada bagi mengelak perkara yang tidak diingini berlaku, selain memberi peluang kepada yang belum menunaikannya.

Ketiga: Sesungguhnya menahan dan mengawal daripada sebarang fasad (kerosakan sama ada pada diri atau jemaah) adalah lebih utama daripada mengundang kebaikan. Lebih-lebih lagi jika kerosakan itu bersifat umum dan kebaikan itu bersifat khusus.

Keempat: Sesungguhnya pintu-pintu melakukan kebaikan sentiasa terbuka luas. Allah SWT tidak pernah menyempitkan peluang bagi hamba-hambanya melakukan kebajikan serta infak di jalan Allah.

Adapun seorang muslim yang peka dan prihatin kepada mujtamaknya pasti akan menyedari keperluan masyarakatnya. Jika mengulangi haji atau umrah boleh mengundang mudarat kepada jemaah lain, ada cara lain bagi seseorang itu mencari reda Allah dengan memanjangkan limpahan rezeki kepada orang yang lebih memerlukan.

Terdapat banyak hadis yang menggalakkan kita di antaranya sabda baginda daripada Salman bin Amir yang bermaksud: "Sedekah yang sebenarnya ialah sedekah kepada golongan yang miskin dan seterusnya kepada sanak saudara yang memiliki dua kelebihan: sedekah dan silaturahim". (riwayat Ahmad, al-Tarmidzi, al-Nasaie', al-Hakim, )

Berikut adalah nasihat kepada mereka yang cintakan Islam dan yang ikhlas dalam membela nasib ummah:

lMenyumbang kepada sekolah-

0 comments:

 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Lifestyle theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com